fredag 10. oktober 2014

Dekorert glass

Hjerteboden har en ny utfordring ute. Denne gangen vil vi se dekorerte prosjekter.

Jeg og resten av komiteen til julemessa vår har hatt en koselig kveld med dekorering av glass. Jeg må ærlig innrømme at dette hadde jeg ikke gjort før og var veldig skeptisk. Men så enkelt og så lekkert og ikke minst SÅ gøy!! Ikke tok det altfor mye tid heller når man bare kom i gang og visste hvordan man skulle gjøre det. Her er ett av mine prosjekter for kvelden.




Fremgangsmåten er i grunnen veldig enkel. Du trenger ett (rengjort) glass, decoupagelakk eller multi medium, serviett(er) og valgfri pynt. Jeg har brukt glitter, blonder, bånd, blomster, hyssing og barkhjerte.
Start med å ta en serviett og fjerne de to øverste lagene på servietten, slik at du kun sitter igjen med et tynt hvitt serviettlag. Riv dette opp i litt mindre biter. På dette glasset hadde jeg tre større biter (tilsvarende høyden på glasset), pluss noen litt mindre til å lappe litt rundt omkring. Det går selvfølgelig an å legge på hele servietten, men det er lettere å håndtere mindre biter.
Pensle på medium/lakk og fest serviettbitene. Husk et jevnt lag med lakk under og et nytt lag over for å forsegle.
Når dette laget med hvit serviett er på, har glasset fått et "frostet" utseende. Da er det bare å kjøre på med pynt.
Jeg valgte å bruke en tekst fra en serviett (igjen bare ett lag av servietten!) som jeg festet med enda et lag medium.
Så festet jeg en blondekant nede på glasset. Denne er også festet med medium. Siden dette tørker blankt har det ingenting å si om du smører både under og oppå blonden.
På kanten oppe festet jeg et sheerbånd og hyssing og hang et barkhjerte i knuten. Barkhjertet laget jeg hull i med min Crop'a'dile og festet i noen jump rings for at det skulle henge penere.
Så la jeg på en hel haug med blomster, alle limt på med Glossy Accents. Og til slutt "blinget" jeg det opp med en dæsj glitterlim som jeg blandet ut i litt medium. Det er selvfølgelig ikke nødvendig, men jeg ville ikke ha så veldig konsentrert glitter, så da funket det fint å blande ut i lakken.

Easy peasy! Håper du ble inspirert til å prøve dette. Og bli gjerne med på Hjertebodens utfordring du også! 

1 kommentar:

  1. Ih, hvor et yndigt glas. Så smukt dekoreret.

    Klem Jytte :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...